Læringsmål 1
1
Jeg angiver om givne udsagn er matematiske udsagn, og om udsagnet er sandt eller falsk.
2
Jeg argumenterer for, hvorfor et udsagn er matematisk eller ej og indsætter sandt/falsk eller og/eller i sammensatte udsagn.
3
Jeg giver eksempler på sande og falske matematiske udsagn og argumenterer for udsagns sandhedsværdi.
Læringsmål 2
1
Jeg forbinder regneudtryk indeholdende flere led med facit og reducerer simple gangeparenteser med visuel støtte.
2
Jeg reducerer regneudtryk med flere regnearter og variable, reducerer gangeparenteser med flere led ved hjælp af konkrete hjælpemidler.
3
Jeg opstiller egne og reducerer regneudtryk med alle fire regnearter, flere variable og parenteser.
Læringsmål 3
1
Jeg løser små ligninger ved at gætte og prøve efter, kobler ligning med regnehistorie
2
Jeg løser ligninger ved at reducere og gætter eller prøver mig frem for at finde den ubekendte side i et rektangel.
3
Jeg løser ligninger vedinspektion og reduktion alt efter opgavetypen, skriver ligningsudtryk til en tegning samt skriver ligningsudtryk til regnehistorier og omvendt.
Læringsmål 4
1
Jeg undersøger ved at sætte tal ind på de variables pladser i uligheder, hvilke tal, der er løsning til uligheden.
2
Jeg forbinder ulighed med mindre tekststykker samt finder løsninger ved inspektion.
3
Jeg løser regnehistorier med uligheder og afbilder løsningsintervaller på en tallinje.
Læringsmål 5
1
Jeg forbinder regnehistorier med enkle ligningsudtryk.
2
Jeg forbinder regnehistorier med enkle ligningsudtryk og løser ligningerne.
3
Jeg løser regnehistorier med sværere ligningsudtryk og løser ligningerne.